Κινησιολογική Αναπτυξη Παιδιών από 2 εως 5 ετών.

Η κινησιολογία είναι η μελέτη της ανθρώπινης κίνησης από την προοπτική των φυσικών επιστημών. Κάποιοι την θεωρούν ως μία αυτούσια επιστήμη. Άλλοι πιστεύουν ότι είναι ένα αντικείμενο μελέτης γιατί οι αρχές πάνω στις οποίες βασίζεται προέρχονται από βασικές επιστήμες όπως είναι η ανατομία, η φυσιολογία και η φυσική (Hamilton, Luttgens, 2003).

Η ανθρώπινη κίνηση αποτελεί κάτι δεδομένο για τους περισσότερους από εμάς. Όποιος κάτσει και την αναλύσει έστω και λίγο, δε μπορεί παρά να εντυπωσιαστεί από την πολυπλοκότητα της, από τις άπειρες δυνατότητες που έχει, την σκοπιμότητα και την προσαρμοστικότητα στις περιβάλλουσες συνθήκες (Hamilton, Luttgens, 2003).

2-2.5 ετών

  • Ξεκινάει να κινείται με τη μουσική
  • Ανεβαίνει σκαλιά μόνο του
  • Κάνει στοίβα τα αντικείμενα
  • Τοποθετεί τα αντικείμενα το ένα δίπλα στο άλλο
  • Πετάει πράγματα
  • Πηδά
  • Τρώει μόνο του με κουτάλι
  • Κρατά κάτι ενώ περπατά

2.5- 3 ετών

  • Μπορεί να βάλει μπλούζα. Μπορεί να ντυθεί με βοήθεια
  • Μπορεί να πλύνει και να στεγνώσει τα χέρια του
  • Πλένει τα δόντια του με βοήθεια
  • Χτίζει πύργο με 8 κυβάκια
  • Αντιγράφει κατακόρυφη γραμμή
  • Στέκεται σε κάθε πόδι για ένα δευτερόλεπτο
  • Πετά μπάλα πάνω από το κεφάλι
  • Αναδύεται η ικανότητα να χοροπηδά
  • Αναδύεται η ικανότητα να ανεβαίνουν σκαλιά εναλλάσσοντας πόδια
  • Πηδά με τα 2 πόδια
  • Κλωτσά μπάλα
  • Μουντζουρώνει

3- 3.5 ετών

  • Μπορεί να ανέβει σε ένα τρίτροχο ποδήλατο
  • Μπορεί να περπατήσει προς τα μπρος, προς τα πίσω και να κατέβει σκάλες με ευκολία
  • Μπορεί να ισορροπήσει στο ένα πόδι για μερικά δευτερόλεπτα
  • Του αρέσει να σκαρφαλώνει σε εμπόδια
  • Προσπαθεί να πιάσει μια μεγάλη μπάλα, να κλωτσήσει και να πετάξει μπάλα πάνω από το κεφάλι
  • Κινεί τα δάκτυλα ανεξάρτητα
  • Μπορεί να κρατήσει ένα μολύβι όπως ένας ενήλικας (αντί να το κρατήσει με ολόκληρο το χέρι)
  • Ιχνηλατεί ένα τετράγωνο ή αντιγράφει ένα κύκλο
  • Ζωγραφίζει και μουτζουρώνει
  • Χρησιμοποιεί ψαλίδι, κουτάλι, πιρούνι και οδοντόβουρτσα
  • Mπορεί να ντυθεί μόνο του: να βάλει τα παπούτσια, να κουμπώσει κουμπιά, να κλείσει το φερμουάρ
  • 3.5- 4 ετών
  • Πλένει τα χέρια του
  • Πλένει τα χέρια του και πάει στην τουαλέτα με λίγη βοήθεια
  • Μπορεί να χρησιμοποιήσει κατασκευαστικά παιχνίδια
  • Μπορεί να σταθεί στο ένα πόδι για αρκετά δευτερόλεπτα
  • Η προτίμηση για το δεξί ή αριστερό χέρι αρχίζει να γίνεται εμφανής
  • Αντιγράφει τουλάχιστον 2 απλά γεωμετρικά σχήματα  όπως ένα κύκλο ή σταυρό
  • Κόβει χαρτί με το ψαλίδι αλλά μπορεί ακόμη να μην μπορεί να κόψει κατά μήκος μιας ευθείας γραμμής
  • Κρατά το μολύβι με τα δάκτυλα στη σωστή θέση κοντά στο σημείο, ανάμεσα στο πρώτο και δεύτερο δάκτυλο και τον αντίχειρα
  • Τρέχει με καλύτερο έλεγχο και τώρα μπορεί να αλλάξει ταχύτητα ή κατεύθυνση
  • Ανεβαίνει τα σκαλιά εναλλάσσοντας τα πόδια
  • Βάζει τα παπούτσια
  • Ανοίγει τη πόρτα
  • Γυρίζει τις σελίδες μία κάθε φορά
  • Πετά και πιάνει μια μεγάλη μπάλα
  • Κάνει κουκκίδες και κυκλικές κινήσεις στο χαρτί
  • Μπορεί να κάνει άλμα με τα 2 πόδια
  • Κρατά το πιρούνι σωστά για να φάει

4 – 5 ετών

  • Μπορεί να πηδά, να κάνει άλματα και να περπατά σε μια ευθεία γραμμή
  • Χρησιμοποίει ψαλίδι
  • Ξεκινά να γράφει γράμματα
  • Ζωγραφίζει καλά, οι εικόνες είναι πιο ευδιάκριτες
  • Δείχνει προτίμηση στο δεξί ή στο αριστερό χέρι

Επιμέλεια κειμένου : Λύγκουρη Αθανασία
Εργοθεραπεύτρια του Εν λόγω. 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

·      Hamilton, N. & Luttgens, K. (2003). ΚΙΝΗΣΙΟΛΟΓΙΑ: Επιστημονική βάση της ανθρώπινης κίνησης (Γ. Γιόφτσος, Επιμ., Κ. Δ. Κατσουλάκης, Μετάφρ.) (10η έκδ.). Αθήνα: Επιστημονικές Εκδόσεις Παρασιανού: 2.