Η ανάπτυξη των παιδιών κατά την προσχολική τους ηλικία.

Παρακάτω παρουσιάζονται οι τυπικές δραστηριότητες και δεξιότητες στην σωματική, κοινωνική, συναισθηματική και διανοητική ανάπτυξη των παιδιών από την ηλικία των 2 έως και 5 ετών.

2ο Έτος

Σωματική ανάπτυξη: Περπατάει καλά, τρέχει, ανεβοκατεβαίνει σκάλες, κάθεται μόνο του σε καρέκλα, ανεξαρτητοποιείται στην τουαλέτα, χρησιμοποιεί κουτάλι – πιρούνι μόνο του, γυρίζει σελίδες, κλωτσά μπάλα, προσπαθεί να ντυθεί μόνο του.

Κοινωνική ανάπτυξη: Κάνει μοναχικό παιχνίδι, εξαρτάται από την καθοδήγηση ενός ενήλικα, παίζει μα κούκλες, έχει κοινωνική ανωριμότητα, απαντά σε απλές οδηγίες.

Συναισθηματική ανάπτυξη: Είναι εγωκεντρικό, αρχίζει να έχει την αίσθηση της προσωπικής ταυτότητας, εμφανίζει κτητικότητα, αρνητισμό, απογοήτευση, απολαμβάνει τη σωματική στοργή, αντιδρά στις αλλαγές, γίνεται ανεξάρτητο, ανταποκρίνεται στο χιούμορ. 

Διανοητική ανάπτυξη: Λέει λέξεις, φράσεις και απλές προτάσεις, χρησιμοποιεί 250 λέξεις περίπου, καταλαβαίνει απλές οδηγίες, διακρίνει απλές εικόνες, του αρέσει να κοιτά βιβλία.

3ο Έτος

Σωματική ανάπτυξη: Τρέχει καλά, στέκεται στο ένα πόδι για λίγο, οδηγεί ποδήλατο με τρεις ρόδες, τρώει μόνο του, φοράει παπούτσια και κάλτσες, κουμπώνεται ή ξεκουμπώνεται. 

Κοινωνική ανάπτυξη: Κάνει παράλληλο παιχνίδι με άλλα παιδιά, ακολουθεί τη σειρά, διαχωρίζει το αγόρι από το κορίτσι, ανταποκρίνεται σε προφορικές οδηγίες. 

Συναισθηματική ανάπτυξη: Του αρέσει να συμμορφώνεται, έχει καλή αντίληψη, δεν αντιδρά στις αλλαγές, νιώθει ασφάλεια, αρχίζει να γίνεται τολμηρό, απολαμβάνει τη μουσική. 

Διανοητική ανάπτυξη: Κάνει μικρές προτάσεις, χρησιμοποιεί 900 λέξεις περίπου, εμφανίζει μεγάλη ανάπτυξη της επικοινωνίας του, λέει ιστορίες, θέτει ερωτήσεις, εξελίσσει την φαντασία του και συχνά απαγγέλλει νηπιακά τραγούδια.

4ο Έτος

Σωματική ανάπτυξη: Πηδάει με το ένα πόδι, ζωγραφίζει άνθρωπο, κόβει με το ψαλίδι(όχι καλά), πλένει και σκουπίζει το πρόσωπο του, ντύνεται μόνο του χωρίς να μπορεί να δέσει τα κορδόνια του, πετάει τη μπάλα ψηλά. 

Κοινωνική ανάπτυξη: Παίζει και απολαμβάνει την παρέα και το παιχνίδι των άλλων παιδιών, είναι πολύ κοινωνικό, παίζει χαλαρά οργανωμένα παιχνίδια.

Συναισθηματική ανάπτυξη: Φαίνεται σίγουρο, συχνά γίνεται αρνητικό, ίσως και λίγο προκλητικό κάποιες φορές, χρειάζεται ελεγχόμενη ελευθερία. 

Διανοητική ανάπτυξη: Κάνει ολοκληρωμένες προτάσεις, χρησιμοποιεί 1500 λέξεις περίπου, κάνει συνεχώς ερωτήσεις, μαθαίνει να γενικεύει, ζωγραφίζει απλά αντικείμενα.

5ο Έτος

Σωματική ανάπτυξη: Έχει καλή ισορροπία, οδηγεί αυτοκινητάκι, γράφει απλά γράμματα, δένει κορδόνια.

Κοινωνική ανάπτυξη: Έχει φίλους, παίζει απλά επιτραπέζια παιχνίδια, ακολουθεί τη σειρά, είναι ικανό να αναλάβει μερικές υπευθυνότητες. 

Συναισθηματική ανάπτυξη: Έχει εμπιστοσύνη στον εαυτό του, δείχνει σταθερότητα, συνεργάζεται με τη μητέρα του, είναι υπεύθυνο, του αρέσει να ακολουθεί κανόνες. 

Διανοητική ανάπτυξη: Χρησιμοποιεί περίπου 2000 λέξεις, κάνει μεγάλες προτάσεις, εκτελεί σύνθετες οδηγίες, διαβάζει το όνομα του, μετράει ως το 10, ρωτά το νόημα των λέξεων, γνωρίζει χρώματα, διαχωρίζει την αλήθεια από το ψέμα, δείχνει ενδιαφέρον για τον κόσμο γύρω του(περιβάλλον, καταστήματα κ.α ).  

Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι το πλαίσιο αυτό έχει δημιουργηθεί με βάση το μέσο όρο και μερικά παιδιά μπορεί να αναπτύσσονται νωρίτερα ή αργότερα από το μέσο όρο αλλά πάντα υπάρχει μια φυσιολογική εξέλιξη. Αυτές οι πληροφορίες παρουσιάζονται για να βοηθήσουν τους γονείς να καταλάβουν τι μπορεί να περιμένουν από το παιδί τους. Οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία σας δημιουργηθεί σχετικά με την ανάπτυξη του παιδιού σας μπορείτε να την μοιραστείτε μαζί μας.